Kantoororganisatie

Binnen digitaal kantoor van de toekomst

Voor wie?

Wij krijgen vaak van onze klanten te horen dat er een groot gebrek is aan een praktijkgerichte cursus kantoororganisatie. Daarom hebben we via FinSkills een cursus kantoororganisatie samengesteld voor bestuurders en  senior dossierbeheerders binnen boekhoud- en accountantskantoren.  

Tijdens de cursus worden er tips en tricks gedeeld om uw klantendossiers op een efficiëntie manier digitaal te verwerken. Daarnaast komen de volgende onderwerpen komen aan bod : opdrachtbrief, anti-witwaswetgeving, UBO- regelgeving, gdpr-regelgeving,  en meest frequent gebruikte “legal documents”. Tot slot wordt ook de beroepsaansprakelijkheid besproken en worden er tips & tricks gedeeld om deze aansprakelijkheid zo veel mogelijk in te perken.

Na het volgen van deze opleiding zal u alle tools in handen hebben om uw klantendossiers sneller en efficiënter te verwerken.

  • Senior dossierbeheerders
  • Bestuurders

Inhoud

Voeren van een digitale boekhouding:

  • Aanleveren van de boekhoudstukken : hoe efficiënt organiseren?
  • Memo op klantniveau opstellen & checklists op kantoorniveau

Opvolging van een klantendossier / taskflows praktisch overlopen en hoe ze automatiseren :

  • Btw aangiftes / btw listing
  • Intracommunautaire aangifte
  • Roerende voorheffing
  • Bedrijfsvoorheffing aangifte zaakvoerders / bestuurders
  • Pb aangifte & Vennootschapsbelasting aangifte
  • Fiche 281.20 – Fiche 281.50
  • Jaarrekening & Algemene vergadering
  • Tussentijdse rapportering

Opdrachtbrief

  • Wettelijke verplicht of niet?
  • Wat zijn de voordelen?
  • UBO regelgeving in verwerken?
  • Hoe gebruiken om aansprakelijkheid in te dekken?
  • Facturatie in regie of op forfait basis?

Anti-witwaswetgeving:

  • Preventief versus repressief luik
  • Melding CFI : hoe?
  • Risicoanalyse
  • Impact op kantoororganisatie

GDRP-regelgeving:

  • Samenvatting wetgeving
  • Controles op toepassing ervan?
  • Verwerkingsregister in de praktijk
  • Impact op opdrachtbrief & arbeidsreglement
  • policies aanvullend bij het arbeidsreglement:
  • clean desk policy
  • internet-email policy
  • laptop policy
  • social media policy
  •  

Beroepsaansprakelijkheid van de accountant :

  • Deontologische aansprakelijkheid : eigen autonomie?
  • Wat zijn de voorwaarden om als cijferberoeper contractueel aansprakelijk te kunnen worden gesteld?
  • Wanneer verjaart een geviseerd feit?
  • Weet u in hoeverre u nog fiscaal advies kan verstrekken aan uw klant zonder hier op een of andere manier aansprakelijk voor te worden gesteld?
  • Weet u wat uw beroepsgeheim inhoudt bij fiscale controle van uw klant of van uzelf?
  • En wat kan u doen om uw aansprakelijkheid (in al zijn vormen) zoveel als mogelijk te beperken?

Frequent gebruikte legal documents :

  • opstellen en nazicht van handelscontracten
  • lening overeenkomsten, leasingovereenkomsten, aandeelhoudersovereenkomsten, dienstverleningscontracten
  • arbeidsovereenkomsten, arbeidsreglementen, ontslag (om dringende reden)
  • softwarelicentie, recht op afbeelding en (vergoeding) auteursrecht

Attesten:

Na het volgen van de cursus (op basis van de aanwezigheidsattesten bij het begin en het einde van de opleiding), ontvangt u een attest voor permanente vorming conform de vereisten van volgende beroepsorganisaties.

IAB : 7u

BIBF: 7u

Uw docenten :

De heer Timothy Hubert:

licentiaat in Handels- en Financiële wetenschappen (Ehsal, 2004 )

Master na master : Advanced Accounting (Ugent, 2005)

Diploma lerarenopleiding (Ehsal, 2006)

Hij heeft ervaring opgedaan binnen revisorenkantoren, als CFO gewerkt binnen KMO bedrijven en heeft sinds 10 tal jaar eigen accountantskantoor

Mevrouw Sophie Lippens

Advocaat – Avocat – Lawyer
Partner
Mythra CVBA

Nicolas Van Bever:

Master in de rechten (KUL, 2010)
General LLM (Queen Mary University London, 2011)
Hij heeft eerst ervaring opgedaan aan de balie, om nadien bij enkele KMO’s als Legal Manager te werken, sinds enkele jaren werkt Nicolas volledig op zelfstandige basis als Legal Counsel.

  • Certificaat IAB
    B0695/2019-11
  • Vormingsuren:
    7 uur
  • KMO-portefeuille

Uw docenten

Wanneer?

Nieuwsgierig?

Schrijf je dan snel in en krijg wekelijks handige tips!

Timothy Hubert

  • Fiscaal expert
  • Accountant
  • Licentiaat in Handels- en Financiële wetenschappen (Ehsal, 2004 )
  • Master na master : Advanced Accounting (Ugent, 2005)
  • Diploma lerarenopleiding (Ehsal, 2006)
  • Hij heeft ervaring opgedaan binnen revisorenkantoren, als CFO gewerkt binnen KMO bedrijven en heeft sinds 10 tal jaar eigen accountantskantoor
Timothy_PHOTO-2019-11-21-11-00-07
  • Karakter 1
  • Karakter 2
  • Timothy@finskills.be

Heb je vragen? Stuur mij gerust!

Sandra Van Eynde

  • Digital Advisor
  • Independent Advisor in Optimizing Digital Processes & transformation for Accountants & SME
  • Experienced Manager with a demonstrated history of working in the telecommunications industry.
  • Strong professional skilled in Operations Management, Coaching, Sales, Customer Relationship Management (CRM), and Sales Management.
  • Zelfstandig
  • Optimist/realist

Heb je vragen? Stuur mij gerust!

Wij spreken uw taal.

Wacht niet langer om ons even te contacteren voor een kennismakend gesprek, wij helpen u graag verder.

Tot binnenkort!

FinSkills Team

ikwilmeerweten@finskills.be

Alle geplande evenementen zullen doorgaan via webinars. Meer info krijgt u bij inschrijving.